Teunis (in ontwikkeling)

Teunis (in ontwikkeling)

Voorstelling en theatrale levensles in de klas

1 Voorstelling
2 Les
3 Doel
4 Uitvoering
5 Wie Wat Waar
6 Boek voorstelling
Voorstelling

Voorstelling

Teunis, een olifantenkind, komt binnen in zijn nieuwe klas. Hij is zo groot dat hij amper door de deur past en hij wordt daarom hard uitgelachen. Teunis snapt dat best, hij wappert met zijn oren, gaat op zijn hoofd staan als hij ziet wat voor geks de kinderen eten, hij eet ten minste lekkere rozenstruiken. Hij wilt bijvoorbeeld héel hard door een deur heen lopen

Teunis is een grappig en ook een vreemd mensendier. Daardoor mag hij lang niet met alles meedoen. Teunis wordt daar heel verdrietig van. 

Voorstelling
Les

Les

Wat gebeurt er in de klas:

Twee spelers komen er in de klas, de ene speler is Teunis ,de olifant, en de andere speler stelt zich op als een kind uit de klas. De kinderen uit de klas ontmoeten Teunis, een olifantenkind in balans, hij weet al heel lang dat hij anders is. Zijn moeder gebruikt hem soms als stofzuiger en dat vind hij leuk. hij houdt van spelletjes, van rennen en op zijn hoofd staan.

De tegenspeler zal zich enerzijds opstellen als vriend van Teunis maar anderzijds de klas subtiel uitnodigen Teunis uit te sluiten als dat al niet vanzelf gebeurd. (De tegenspeler is manipulator en mediator)

De klas, of een groot deel van de klas, zal Teunis laten voelen dat hij ‘anders’ is en er niet bijhoort. Teunis is geen onzekere olifant, zeker niet, maar toch gaat hij last krijgen van het niet mee mogen doen, er onzeker van worden en zich heel erg alleen voelen. De klas zal gaan voelen wat ze doen en ze zullen zich gaan verplaatsen in Teunis en  zelf gaan ontdekken of er andere manieren zijn om met Teunis om te gaan. Mogelijk gaan niet alle kinderen mee in de uitsluiting, als kinderen zo duidelijk positie durven innemen wordt daar serieus aandacht gegeven. Na afloop gaan de spelers in gesprek met de kinderen om wat ze net hebben meegemaakt met Teunis naar hun eigen leven en eigen klas te helpen vertalen.

De verwondering die theater kan brengen voert de boventoon, de klas doet mee in de voorstelling, ze ervaren een levensles.

Doel

Doel

Deze voorstelling gaat over diversiteit en inclusie, onderwerpen die zich voor het eerst ontwikkelen bij kinderen van de leeftijd in groep 4 en 5.  Vandaar ook de urgentie om juist bij deze groepen daar aandacht aan te besteden.

Uitvoering

Wie

Marjet Boek: regie

Annemarie van Haren: initiatiefnemer & educatie

Rob Smorenberg: speler

Ella Kamerbeek: speler

Wie Wat Waar

Wie waar wat

VOOR WIE
Voor groep 4 en 5 van de basisschool.

WAT
Leerlingen, een omkleed-ruimte en een klaslokaal

WAAR
Op school in een klaslokaal

Tijdsduur
60 a 75 minuten

Boek voorstelling

Boek voorstelling

Neem alstublieft contact met ons op via het onderstaande formulier. Meerdere voorstellingen op een dag levert u een korting op.

Stuur een mail

Boek deze voorstelling
Don`t copy text!